Jaarrekening

Inleiding

In 2024 heeft Recreatie Noord-Holland (RNH) ingezet op het versterken van de missie, de visie, de kernwaarden en de opgaven waar RNH voor staat. Daarom is extra geïnvesteerd in de medewerkers, in de vorm van trainingen en opleidingen waarbij de betekenis en invulling van de kernwaarden centraal stonden. En natuurlijk is verder gebouwd aan excellente dienstverlening en het opvolgen van de aanbevelingen uit in- en externe controles en evaluaties om de bedrijfsprocessen te blijven verbeteren. De personele doorstroming was vergelijkbaar met 2022 en 2023, maar over het algemeen lukt het goed om vacatures ingevuld te krijgen. Uit het medewerkersonderzoek blijkt een zeer grote tevredenheid over de organisatie. De samenstelling van het managementteam is in 2024 niet gewijzigd. Financieel gezien kon het jaar worden afgesloten met een positief resultaat.

In 2024 is ook veel energie besteed aan ontwikkelingen rondom RNH, zoals de aandelenverkoop door provincie Noord-Holland (wat uiteindelijk niet doorging), het opstellen van nieuwe meerjarencontracten tussen de recreatieschappen en RNH (wat is uitgesteld) en het uitwerken van de samenwerking met het Bestuursbureau. Verder zijn de diverse ontwikkelingen bij de recreatieschappen bepalend voor de opdrachten waar RNH aan werkt.

Het medewerkersonderzoek van december 2024 is door ruim 85% van de medewerkers ingevuld, net als 2 jaar eerder. Opnieuw is er een toegenomen tevredenheid ten opzichte van het vorige onderzoek. De uitkomsten zijn zelfs zo opvallend positief, dat RNH zich een Worldclass Workplace mag noemen. Ook nu ziet het managementteam mogelijkheden voor verbeteringen, met name wat betreft (1) behoud en versterken van het integraal gebiedsgericht werken, (2) professionalisering projectmatig werken, opdrachtgeverschap en opdrachtnemerschap en de capaciteitsplanning en (3) de ICT-omgeving en andere tools die de bedrijfsprocessen ondersteunen.

Met het programma Natuurinclusieve Recreatie is RNH in 2024 de implementatiefase ingegaan. RNH is aangesloten bij de landelijke Agenda Natuurinclusief 2.0 voor het vrijetijdsdomein. In het gebiedsbeheer voor de recreatieschappen is in lijn met de bestuursbesluiten ingezet op het versterken van de biodiversiteit. Daarbij wordt ingezet op het aansluiten bij de Nectar-index, waarmee ecologie wordt toegevoegd aan de inspectiestrategie van de gebieden. Dat sluit aan bij de gewenste verschuiving van zuiver technisch beheer naar ontwikkelgericht en vraag gestuurd beheer. Als toolbox voor Natuurinclusieve Recreatie is een website ontwikkeld met de natuurinclusieve keuzehulp, waarin al 100 natuurinclusieve maatregelen zijn opgenomen. In 2025 wordt dit online gezet en geïmplementeerd. De deelnemers van het Overlegorgaan Samenwerkingsverbanden Openluchtrecreatie (OSO) hebben al aangegeven te willen deelnemen als samenwerkingspartner. Het landelijk gebruik van de natuurinclusieve keuzehulp biedt ondernemers in het buitengebied een gelijk speelveld. Ook kan met de inzichten van de andere organisaties de keuzehulp verder worden uitgewerkt. Naast de samenwerking heeft de OSO ook een bedrag van € 20.000 toegezegd voor implementatie en gebruik. Verder krijgt de Agenda Natuurinclusief van de rijksoverheid budget beschikbaar voor communicatie bij de uitrol.

Personeel

RNH heeft in 2024 te maken met doorstroming van medewerkers, vergelijkbaar met voorgaande jaren. Opvallend was dat het team educatie van Zorgvrij (in Spaarnwoude) een geheel nieuwe samenstelling kreeg. Ook had RNH te maken met de trieste gebeurtenis van het onverwacht overlijden van een medewerker. In de loop van het jaar zijn 9 medewerkers nieuw in dienst gekomen, 1 medewerker is op een andere positie in de organisatie gaan werken en 10 medewerkers hebben de organisatie verlaten. De organisatie had gemiddeld 94 medewerkers in dienst; 6 meer ten opzichte van 2023. Het ziekteverzuim in 2024 (5,2%) is verlaagd ten opzichte van 2023 (5,7%) en is even hoog als het landelijk gemiddelde voor 2024. De productiviteit van de medewerkers blijft ongeveer gelijk: 83% in 2024 tegen 84% in 2023. Inhuur vindt plaats voor het uitvoeren van incidentele opdrachten, voor tijdelijke vervanging van zieke medewerkers en wanneer het niet lukt om een vacature tijdig vervuld te krijgen. Het totaal aantal fte (in dienst en ingehuurd) bedraagt 92,5 fte; 2,3 fte minder dan begroot en 3,9 fte meer ten opzichte van 2023.

Financieel resultaat

Het resultaat is € 577.873 hoger dan voor 2024 was begroot als gevolg van hogere baten (groene boa-subsidie en rentebaten) en lagere kosten (inhuur, afschrijvingskosten, advieskosten, kantoor- en huisvestingskosten en diverse kleinere afwijkingen). Van dit resultaat wordt voor € 250.000 een reserve gevormd voor toekomstige investeringen en de rest komt ten gunste van de Algemene reserve, zodat de weerstandsratio weer voldoende is.

Interne ontwikkelingen

De belangrijkste ontwikkelingen binnen RNH, ook voor de recreatieschappen, zijn:

• Het versterken van de missie, de visie, de kernwaarden en de opgaven waar RNH voor staat en het voortzetten van de organisatieontwikkeling die het integraal gebiedsgericht werken ondersteunt.

• Het uitvoeren van het programma Natuurinclusieve Recreatie.

• Het structureel werken aan verbeteringen door opvolging te geven aan de uitkomsten van medewerkersonderzoek, procesevaluaties en de in- en externe controles. Ook zijn de aanbevelingen uit de rechtmatigheidscontrole opgevolgd.

• Faciliteren van de aanhoudend hoge personele doorstroming in alle teams van RNH en nieuwe medewerkers inwerken, met een focus op de kerntaken van elk team.

• Training van medewerkers op hun vakgebied, de toepassing van onze kernwaarden, digitale informatieveiligheid en de mogelijkheden van kunstmatig intelligentie.

• Het privacy-beleid is vernieuwd in overeenstemming met de Wet politiegegevens en Algemene verordening gegevensbescherming.

• Het zorgvuldig vervangen van papieren archiefstukken door digitale stukken, in lijn met de bepalingen uit de Archiefwet.

• Het inrichten, testen en in gebruik nemen van een betaalomgeving met vierogenprincipe.

• Realisatie en invoering van een interactief intranet en het verbeteren van de websites van de recreatieschappen, wandelnetwerk Noord-Holland, het Noord-Hollandpad en RNH, waaronder de digitale toegankelijkheid.

• Een handboek voor projectmatig werken is samengesteld en in de organisatie breed geïntroduceerd om de interne samenwerking en projectbeheersing te verbeteren.

• Het Routebureau van RNH werkt aan continue verbetering van de recreatieve routenetwerken door samenwerkingen aan te gaan, meer verhalen en interessante locaties toe te voegen aan de routes en het optimaliseren van de informatie voor hondenbezitters.

• Voor de boerenlandpaden is na 10 jaar de subsidierelatie met de provincie Noord-Holland herijkt. Voor 2024 en 2025 heeft de provincie nog subsidie gegeven, maar voor 2026-2030 zal de provincie de opdracht aanbesteden.

• Om de begrotings- en verantwoordingsystematiek van het beheer beter voorspelbaar en transparant te maken, is samen met de managers gebiedsbeheer, de programmamanagers en controllers gewerkt aan een uniforme en verbeterde plan-do-check-act cyclus voor beheer.

• De tweede externe audit conform de Wet politiegegevens is met een positieve uitslag afgerond en de werkwijze van Team Toezicht is aangescherpt.

Externe ontwikkelingen

De belangrijkste externe ontwikkelingen die in 2024 van invloed waren op RNH, zijn:

• Provincie Noord-Holland heeft net als in voorgaande jaren toegewerkt naar het verkopen van haar aandelen in RNH aan Staatsbosbeheer, maar besloot in september 2024 om de aandelen niet te verkopen. De provincie is en blijft enig aandeelhouder van RNH. Daarbij heeft de provincie aangegeven meer nabijheid en directere betrokkenheid te willen vinden bij RNH. Dit krijgt in 2025 een vervolg.

• Het Bestuursbureau trekt het proces om te komen tot vernieuwing van de meerjarige contracten tussen vier recreatieschappen (exclusief Geestmerambacht) en RNH. In het najaar van 2024 is gekozen dit proces uit te stellen.

• Na de personele wisseling bij het Bestuursbureau eind 2023 is de samenwerking met het Bestuursbureau nader uitgewerkt. Het Bestuursbureau levert met ingang van 2025 geen diensten meer aan het recreatieschap Geestmerambacht; dit wordt door RNH overgenomen.

• De voorzittersoverleggen worden niet meer gebruikt om schapsoverstijgende zaken af te stemmen met RNH. Het wordt gebruikt voor bestuurlijk overleg. Voor RNH is het afstemmen van schapsoverstijgende zaken hierdoor moeilijker geworden.

• Diverse projecten en uitvoeringsprogramma’s voor de recreatieschappen zijn vertraagd en alternatieven zijn onderzocht. Dit heeft verschillende oorzaken. Anderzijds is voor het westelijk deel van de metropoolregio Amsterdam een Regiodeal met de rijksoverheid opgesteld, zodat er onder andere voor projecten in Spaarnwoude en Alkmaarder- en Uitgeestermeer extra incidenteel geld beschikbaar komt.

• Voor Spaarnwoude, Twiske-Waterland en Groengebied Amstelland is gewerkt aan sluitende erfpachtafspraken met Staatsbosbeheer voor de lange termijn. Eind 2024 is ambtelijke overeenstemming bereikt en heeft de directie van Staatsbosbeheer toestemming gegeven om de overeenkomsten aan de drie betrokken schapsbesturen voor te leggen.

• Binnen de recreatieschappen leiden verschillende standpunten vaker tot het uitstellen van beslissingen en het aanhouden van nieuwe ontwikkelingen.

• Met de provincie wordt een akkoord voorbereid voor de ontgrenzing van kleine stukjes van het Natuur Netwerk Nederland, zodat de ontvangstgebieden ontwikkeld kunnen worden